چارک به کیش | سفرنامه روز چهارم گذر از عسلو تا کیش

اسکله بندر چارک به کیش
اسکله بندر چارک به کیش | تو پست مقدمات سفر گفتم که با در نظر گرفتن خفت شدن احتمالی گوشی داغونه رو بردم، ولی این عکسه دیگه اغراق شده داغون افتاده :))
نکته ۱: تمام شماره‌ها و آدرس‌هایی که از افراد و مجموعه‌ها می‌نویسم صرفا برای راهنمایی شما و دادن سرنخ هستند. من به جز خاطره‌ی خوش، هیچ نسبت مالی و همکاری باهاشون ندارم و مسئولیت گرفتن خدمات‌شون با خودتونه. اگرم از طرف من سراغشون رفتید خوشحال میشم بگید تو سایت امیر شوکتی باهاشون آشنا شدید. نفعی نمی‌برم اما دوستیم باهاشون محکمتر میشه 😊 ضمنا اگه فهمیدید شماره یا آدرسی دیگه معتبر نیست، تقاضا دارم تو کامنت‌ها اطلاع بدید که حذفشون کنم.

نکته ۲: خطر اسپویل تجربه! ممکنه بعضی‌ جاها جزئیات زیادی از اینکه چی در انتظارتونه بدم. در نتیجه اگه قصد سفر دارید و میخواید در لحظه با اتفاقات مواجه شید، شاید این مطالب مناسب شما نباشه.

روزای قبل از چارک به کیش تو همین سفر:


قایق چارک به کیش

اگه سفرنامه روزهای قبل از این مطلب که مربوط به رفتن از بندر چارک به کیش هست رو دنبال کرده باشید (لینکشون بالای عکس هست)، یادتونه تا اینجا رسیدیم که ابویوسف با قایقش اومد دنبال من و عرفان که از جزیره مارو یا همون جزیره شیدور بیایم بندر مُقام و من از اونجا راه بیفتم سمت بندر آفتاب به مقصد کیش، عرفان هم بره به غرب و سمت عسلویه که بیاد تهران.

وقتی رسیدیم مُقام، سر ظهر و نسبتا گرم بود. این شد که از راننده باحال و بامرام یه پراید وانت که داشت یه زوج رو از شهر به سمت اسکله می‌برد خواستیم که اگه برمیگرده سمت شهر، ما رم ببره. گفت وایسید کنار جاده الان میام. یه چیز بامزه هم این وسط پیش اومد. جلوی پادگان مرزبانی زیر سایه‌ی یه قایق نمایشی نشسته بودیم، هایلوکس سپاه اومد که بره تو پادگان جلومون ترمز زد. (چیزی که تو تهران یه جورایی ما رو تو ذهنیت امنیتی دفاعی می‌بره)، بنده خدا فقط می‌خواست بگه شرمنده، ماشین نظامیه وگرنه می‌بردمتون، و رفت :)) جنوب این‌جور جاییه.

وانت بندر مُقام
با عرفان کف وانت تو بندر مُقام

تو راه به راننده وانته گفتم جلوی عابربانک وایسا که پول بگیریم (که کرایه‌ش رو بدیم). جلوی یه بانک صادرات (که فکر کنم تنها بانک بندر مُقام بود) وایساد و پول رو که گرفتیم و اومدیم بهش بدیم، گفت برای من گرفتی؟ من که مسیرم بود. نمی‌گیرم. هر کاری هم کردیم مطابق ماجراهایی که تو لاوان و مارو خوندید پول نگرفت و عرفان همون پشت نشست که باهاش بره سمت عسلویه، منم اومدم این سمت خیابون و جلوی بانک وایسادم که ماشین عبوری پیدا کنم به سمت آفتاب یا چارک.

لوکیشن بندر چارک و بندر آفتاب روی نقشه
لوکیشن بندر آفتاب و بندر چارک برای رفتن به کیش – روش بزنید بزرگتر میشه

برای اینکه موقعیت سوق‌الجیشی منطقه دستتون بیاد گفتم دوباره از این نقشه خوشگلام بذارم. من اون بالا سمت چپ تو بندر مقام بودم. اگه بالای جزیره کیش رو ببینید، یه بندره به اسم بندر آفتاب که از اونجا برای رفتن با ماشین به کیش لندینگ کرافت (با گویش محلی: لندی گراف) هست. یه جاده ساحلی هم بندر آفتاب رو به بندر مقام وصل می‌کنه. هدف اول منم رفتن از همون جاده ساحلی به بندر آفتاب و از اونجا به کیش بود. منتها بغل جاده که وایساده بودم، یه دوست پلاک تهران که تنها با ۲۰۶ اومده بود جنوب و می‌خواست دیدنی‌های طبیعی باحال اون منطقه از جمله شوتاریکو و آب‌دبه رو بازدید کنه (و منم تو سفر بعدی که قراره سبک‌تر برم حتما سراغشون میرم) گفت برو چارک. باد زیاده و ممکنه اونجا دریا طوفانی باشه و قایقای کوچیک از بندر آفتاب به کیش نبرن. منتها از بندر چارک به کیش لنج و لندی گراف هست و میبرنت. دو تا نارنگی هم به ما داد که اگه این مطلب رو می‌خونه خیر ببینه خیلی چسبید.

همین‌جوری که بغل بانک صادرات وایساده بودم (و ساعت کاریشون تموم شده بود و داشتن تعطیل می‌کردن)، از کارمند شریف بانک که آقای مسنی هم بود خواستم که اگه اشکال نداره از آبسردکن بانک آب بخورم. حین آبخوری بودم که سر صحبت باز شد و پرسید که با این کوله ۲۷ کیلویی و بساط ماهیگیری و اینا (که تو پست مقدمات سفر درباره‌شون صحبت کردم) اینجا چی کار می‌کنی؟ گفتم لاوان و مارو بودم میخوام برم چارک. گفت ماشین پیدا نشد خودم می‌برمت. منم که دیدم نیم ساعتی وایسادم و زمانم بیشتر از ماجراجویی مجانی ارزش داره، گفتم آقا آتیش کن بریم. ایشون هم کرکره بانک رو کشید پایین و رفت با خانمش که صندلی عقب نشسته بود اومد که راهی چارک شیم.

خانم‌شون هم حوصله‌شون سر رفته بود و به هر حال گشت و گذاری بود. چون خود بندر چارک از شهرای نسبتا پررونق و باصفای اون منطقه‌ست. پارک ساحلی خیلی قشنگی داره و آلاچیق و این صحبتا. چند تا سوپرمارکت و رستوران و کلی سوئیت اجاره‌ای هم داره. در نتیجه اگه قصد سفر دریایی به کیش داشتید و به چارک رسیدید اما اون روز قایق به کیش نبود، خیالتون راحت باشه که راه‌های سرخوشانه به صبح رسوندن شب زیاده.

کدوم بهتره؟ بندر چارک به کیش؟ بندر آفتاب به کیش؟ یا بندر لنگه به کیش؟

از بندر لنگه به کیش صرفا تو تعطیلات عید نوروز شناور هست و چون خیلی دوره، گرونم هست. تو مسیر منم نبود. صرفا گفتم بدونید که تو حالت عادی از لنگه به کیش نمی‌برن.

با آقای محتشمی بزرگوار، کارمند بانک که زدیم به جاده گفتم پس از جاده ساحلی میریم آفتاب، اگه قایق نبود ادامه میدیم به سمت چارک. درسته؟ گفت نه اصلا از اون جاده ساحلی (که تو نقشه بالا مشخصه) نمی‌ریم. اون جاده داغونه پدر خودمون و ماشین در میاد. از جاده بالایی میریم، مستقیم به مقصد چارک. من اینو بعدن هم شنیدم که اون جاده مقام، نخیلو، جزه، چیروئیه به آفتاب، جاده شتیه و خیلی جاهاش کنده شده. گویا اگه شب بارونی باشه جاده امنی هم نیست. (اگه وقتی این مطلب رو می‌خونید خلاف اینه لطفا تو کامنتای پایین مطلب بگید چون من خودم نرفتم و شنیده‌هامه). در نتیجه اگه از غرب ایران یا جاده‌های غربی راهی کیش میشید (مثلا از مسیر تهران شیراز جم) مستقیم مسیر اتوبانی (که از لامرد می‌گذره) رو ادامه بدید. اگرم خواستید دیدنی‌های عسلو و گاوبندی (مثل ساحل بنود، روستای زیارت و بومگردی شنیوب، جزیره لاوان یا جزیره مارو ) رو ببینید، بعد از گشت و گذار دوباره بندازید تو بزرگراه شمالی و از جاده ساحلی نرید. اگرم از سمت بندر عباس و بندر لنگه به سمت چارک بیاید که کل مسیرتون اتوبانه. از چارک به آفتاب هم اگه طالب رفتن باشید، اتوبانیه و جاده خوبی داره.

بردن ماشین به کیش

پس قصه‌ی مسیر شد یه قصه. قصه دوم اینه که اگه ماشین ندارید (مثلا میخواید با قطار و اتوبوس برید کیش یا مثل من با کوله رفتید) اولا راحت‌تر از آفتاب می‌تونید به چارک برسید، دوما تو بندر چارک گزینه‌های مسافری بیشتری برای رفتن به کیش دارید. اینطور که متوجه شدم در زمان سفر من و نوشتن این مطلب (دی ۱۴۰۰) از آفتاب به کیش قایق مسافری و اتوبوس دریایی نیست و فقط لندینگ کرافت (همون لندی گراف) هست که باهاش ماشین میبرن. در نتیجه اگه پیاده‌اید چارک بهتره، اما اگه ماشین دارید رفتن از بندر آفتاب به کیش منطقی‌تره چون قیمت رفت و برگشت به ازای هر ماشین با سرنشیناش یه تومنه. هزینه حمل خودرو از چارک به کیش رفت و برگشت با سرنشیناش یه میلیون و دویسته. (اینم بدونید که پراید، roa، پیکان، ون و مینی‌بوس رو به کیش راه نمیدن. ده روزم بیشتر نمی‌تونید با ماشین تو کیش بمونید وگرنه باید جریمه بدید. فک کنم روزی ۵۰ تومن).

مسیر بندر چارک به کیش

برگردیم سر بحث خودمون. تو مسیر با آقای محتشمی حسابی گرم صحبت بودیم. خانم‌شون هم زحمت کشیدند نسکافه آورده بودند و تو راه تزریق کردیم. آقای محتشمی سربازی‌شون رو تهران بودند و کلی خاطره از بالا و پایین رفتن مسیر دربند و شیرپلا و ایستگاه پنج توچال تو اون سال‌ها داشتند. برام بامزه بود تو سالایی که من هنوز به دنیا نیومده بودم، ایشون مسیرایی رو فتح کرده بودند که من تازه رفتم سراغ‌شون.

در مسیر بندر چارک
کوه‌های اسلایسی در مسیر بندر چارک

تو مسیر بندر چارک یه‌سری کوه بودند که انگار با چاقو اسلایس‌شون کرده بودند. کوه این مدلی تا حالا ندیده بودم. یه طرفشون صاف صاف بود. بعد از حدود یه ساعت و نیم، از بندر مقام به بندر چارک رسیدیم و مبلغ ناقابلی رو تقدیم آقای محتشمی کردم. امیدوارم هر جا هستن سلامت باشن.

ساعت حرکت بندر چارک به کیش

یه خوشبینی که من از صبح اون روز داشتم این بود که مثل اسکله‌های نسبتا غیررسمی مثل بندر مقام به لاوان، از بندر چارک به کیش هم همیشه قایق هست. اما اینطوری نیست و آخرین قایق از چارک به کیش ساعت ۴ بعد از ظهر حرکت می‌کنه. من حدود چهار و نیم رسیدم به چارک. اما از خوش‌شانسی من، اون روز قایق ساعت ۴ زودتر پر شده بود و راه افتاده بود و یه سری که به خیال اون قایق اومده بودند تو اسکله علاف شده بودند. در نتیجه یه شناور مسافری (اتوبوس دریایی) فوق‌العاده گذاشته بودند که یک ربع به شیش از بندر چارک به کیش حرکت کنه. این برنامه حرکت شناورهای مسافری از چارک به کیش تو آذر ۱۴۰۰ بود که من رفته بودم (جدولش روی دیوار بود. اسم شناور رو می‌نویسم شاید چون کیفیتاشون فرق کنه و برای بعضیا مهم باشه).

اسم شناورمسیرساعت حرکت
گیتیبندر چارک به کیش۷ صبح
بهنازبندر چارک به کیش۹ صبح
خوشنوابندر چارک به کیشیه ربع به یازده
آبیبندر چارک به کیش۱۲ و ربع
گیتیبندر چارک به کیشدو و ربع
پلیکانبندر چارک به کیشچهار
فوق‌العاده (شانس من)بندر چارک به کیشیه ربع به شیش
ساعت حرکت شناورای مسافری از بندر چارک به کیش

برگشت‌شون هم اینطوریه:

اسم شناورمسیرساعت حرکت
گیتیکیش به چارکیه ربع به ۹
پلیکانکیش به چارکیازده
بهنازکیش به چارکیه ربع به یک
خوشنواکیش به چارکدو
آبیکیش به چارکچهار
گیتیکیش به چارکیه ربع به شیش
ساعت حرکت اتوبوس دریایی از کیش به بندر چارک

حواستون باشه که ممکنه اسم شناورها یا ساعت حرکتشون تغییر کرده باشه. ضمنا اگه دریا طوفانی باشه یا شرایط جوی جالب نباشه نه از آفتاب به کیش نه از چارک به کیش نه برای برگشت از کیش هیچ قایقی حرکت نمی‌کنه. از قبل می‌تونید کلیت وضعیت آب و هوا (خصوصا شدت باد) رو تو اینترنت چک کنید. اما کلیت ماجرا اینه:

بندر چارک به کیش:

  • رسیدن بدون ماشین شخصی بهش راحت‌تره
  • اتوبوس دریایی چارک به کیش: از حدود ۷ صبح تا ۴ بعد از ظهر، هر دو ساعت
  • لندینگ کرافت (لندی گراف) بندر چارک به کیش: ۹ صبح تا ۹ شب هر وقت پر بشه، اکثرا هر دو ساعت (جمعه و روزای تعطیل کمتره)

بندر آفتاب به کیش:

  • اگه ماشین دارید اقتصادی‌تره
  • اتوبوس دریایی: در زمان سفر من نداشت
  • لندینگ کرافت حمل خودرو (لندی گراف) بندر آفتاب به کیش: ۶ صبح، ۱۲ ظهر، ۵ عصر به استثنای تعطیلات
اسکله بندر چارک
اسکله بندر چارک | تو پست مقدمات سفر گفتم که با در نظر گرفتن خفت شدن احتمالی گوشی داغونه رو بردم، ولی این عکسه دیگه اغراق شده داغون افتاده :))

خرید بلیت بندر چارک به کیش

متاسفانه خرید بلیت شناورای خط چارک به کیش و کیش به بندر چارک به همت سازمان منطقه آزاد کیش (قطب استارتاپ منطقه) و در سال ۲۰۲۲ همچنان به صورت دستی و حضوریه :)) حالا خرید بلیت به کنار. هیچ راه رسمی خاصی هم وجود نداره که بتونید ببینید ساعت به‌روز حرکت از کیش به چارک و بالعکس چطوریه. یه اپلیکیشن هست به اسم کیش‌پورتس که زمان سفر من باز نمیشد. الان که حدود دو هفته گذشته هم تست کردم و باز نمیشه. اما لینکش رو می‌ذارم شاید زمانی که شما این مطلب رو می‌خونید بشه ازش بلیت خرید: لینک دانلود اپلیکیشن خرید بلیت بندر چارک به کیش

در زمان سفر من یه سری کیوسک فروش الکترونیکی بلیت وجود داشت که توشون شناور و ساعت حرکت رو انتخاب می‌کردید و بلیت رو تحویل‌تون میداد. یه کیوسک فروش حضوری هم بود که آقاهه برای فروش بلیت ازتون کارت ملی و کارت واکسن میخواست، اما دستگاهه نمیخواست :)) بنده خدا خودش می‌گفت اگه ندارید برید از دستگاه بخرید.

قیمت بلیت چارک به کیش

قیمت بلیت شناور مسافری و اتوبوس دریایی از چارک به کیش در آذر ۱۴۰۰ که من رفتم ۹۰ هزار تومن بود. بردن ماشین هم بالاتر گفتم، رفت و برگشت ۱۲۰۰ بود. آفتاب به کیش رو خودم نرفتم اما شنیدم که رفت و برگشت با ماشین یه تومنه. منطقی هم هست. آفتاب به کیش خیلی نزدیک‌تر از چارک به کیش هست.

چارک به کیش چقدر طول می‌کشه؟

اگه با شناور مسافری تندرو (اسمش خفنه، خودش همین اتوبوس‌های دریاییه) برید حدود یه ساعت و ده دقیقه تو راهید. منم حدود شیش راه افتادم و هفت و ربع رسیدم. تو بندر اینور و اونور هم یه ربع کار دارید. خصوصا تو کیش اگه مسافر زیاد باشه رد شدن از گمرکش یه ریزه زمان می‌بره.

اما اگه با لندی گراف (اونا که ماشین میبرن) برید از چارک به کیش شنیدم دو ساعت و نیم راهه. از آفتاب به کیش احتمالا باید حدود دو ساعت باشه.

من سعی کردم هر چی متوجه شدم رو اینجا بنویسم و پرونده کسایی که فقط دنبال این اطلاعات هستن رو ببندم. در ادامه‌ی این روز، میرم سراغ ماجراهای خود کیش، برگشت به تهران و رستورانی که بعد بیست بار کیش رفتن، پاتوق نهاییم شده. اگه بازم سوالی داشتید، این تلفن بندر کیش هست که می‌تونه کمک‌تون کنه:

تلفن بندرگاه کیش (بزنید روش تماس می‌گیره): ۰۷۶۴۴۴۲۲۳۰۰

پیش به کیش

اتوبوس دریایی چارک به کیش
اتوبوس دریایی چارک به کیش

این شناورایی که بهشون میگن اتوبوس دریایی به واقع اسم برازنده‌ای دارن :)) حتی باید گفت مینی‌بوس دریایی. چون اتوبوسا الان خیلی لاکچری‌تر شدن. یه چیزیه شبیه این مینی‌بوس بنز قدیمی‌های جاده چالوسه که شنا یاد گرفته باشه. قرقرقر موتورش صدا میده و در حال و هوای جنگ جهانی دوم به کیش می‌رید.

وسط راه اومدم تو قایق برم دستشویی، تو سرم موزیک پلی می‌شد که «دارم می‌خورم به در و دیوار!» واقعا هم می‌خوردم به در و دیوار.


در پیشِ رو:

اگه نکته‌ای دارید خوشحال میشم تو کامنتای پایین پست بنویسید که همه استفاده کنیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *